søndag den 4. august 2013

Mit real life Mexico-eventyr

Okay evigheder siden! Men det er jo simpelthen fordi jeg har været i Mexico. Det var en sandt eventyr. Man følte sig lidt som Indiana Jones når man gik gennem underjordiske gange, så templer og boede i regnskoven. Alt var som i en film. Aber, høje vandfald, rigtige cowboys, mexicanere, der sover under deres sombrero, kaktusmarker, byer af templer og ægte indianere. 
Det var sådan at vi kørte rundt og boede nye steder. Alt var fuldkommen anderledes fra hinanden for hver tur vi tog- det ene sted storby i Mexico City og 17 grader og det andet regnskov i Palenque og 38 grader. Samt hele befolkningen/byen. I Taxco med de hyggeliste stenbelagte gader op af bjergskråninger og folkevognstaxaer til 10kr og et andet sted med gadebutikker og -køkkener, et væld af hjemmelavede ting i deres små butikker og byens største 'Brujo', som betyder troldmand, lige overfor gaden samt en stor sø med dertilhørende fugle- og abeøer som baghave. 
Jeg har oplevet så meget og fået så meget viden ind fra vores enormt gode guide, at jeg allerede en uge før hjemrejse var helt proppet op med oplevelser og minder. 
Af de største øjeblikke for mig kan nævnes bestigningen af 'Solpyramiden' som sammen med 'Månepyramiden' bliver kaldt 'Teotihuacan'. Pyramiderne i Mexico har ekstremt stejle trin og at have bestiget 'Solpyramiden' var lige så meget en personlig præstation, som det at se udsigten. 
En anden var da vi stoppede efter timers kørsel ude i ødemarken og steg ud til Den Mexicanske Golf. Omkring os i sandet lå enkelte huse med stråtag og  jeg trådte overbegejstret ud i det mest fristende vand jeg nogensinde vil møde, der var så varmt som den bagende luft og med blide bølger. Jeg havde lyst til bare at smide mig ud, men snart tog vi igen tilbage til bussen og kørte videre til synet af kæmpe sværme af gule sommerfugle, hvor vi til sidst stoppede i en landsby ved en restaurant med stråtag og vægge i orange, der strålede om kap med solen. Her fik vi den nok bedste krabbekød jeg har smagt i små tacoskaller og et kæmpe glas limonade til. 
Som sagt er der så uendeligt meget og jeg fik da også taget over 1.500 billeder(da var mit kort fyldt op), em kan du se her  hvis du har lyst. Hvis du bliver helt vild(eller vil kigge på et ldit mindre album) kan du også se 2. del her.
Med 14 timer hjem landte vi i Kastrup lufthavn til synet af en smuk solnedgang med genskin på skyerne vi fløj over. 

Har du været hjemmefra på ferie i år? 

LML
Johanne Skærbæk