torsdag den 18. oktober 2012

Skammerens Datter på Østre Gasværk

I dag svang mig og min mor os på cyklerne og cyklede op til toget og tog så til København, hvor vi mødtes med min søster og så cyklede vi Østre Gasværk. Østre Gasværk levere bare altid nogle virkelig gode forestillinger og denne her var ingen undtagelse. Skammerenes Datter. Den havde fået virkelig gode anmeldelser og så er det jo en super god bog også, så forventningerne var allerede høje.
Sangene var fængende og sangerne gode. Dina, hovedrollen/Skammerens Datter var som skabt til rollen og man kunne mærke det, det øjeblik hun sagde sin første replik. Alle spillede godt, men bortset fra Dina, var der ikke lige nogle der skilte sig specielt ud. Der var også mange 'standard-ting', som fx. når de slog, fægtede, dyrene(heste og drager) eller når de lige kom til at holde en kop i vejret, der skulle forestille at være noget i. Især når de slog, kunne man godt se det var lidt af et problem, at have en scene der gik hele vejen rundt og der var heller ikke lyde på. Men det gjorde nu ikke så meget for stykkets helhed, for det var godt. Og man må sige, at den store scene med mange indgange ellers var til klar fordel. De forstår virkelig at udnytte den godt. Noget andet de også forstår at bruge godt, er de ting de har til rådighed - sceneopsætning var simpelthen overdådig! Et utal af lemme i gulvet i forskellige størrelse, en kæmpe borg, der kunne falde med et brag, indtil flere døre der kunne tages op fra gulvet, en kæmpemæssig fane, der kunne hejses op til loftet. Og så kommer vi kun til lyset nu; lemmene havde lys nedefra, flotte mønstre blev kastet på både gulv og væg, rum med helt lige sider kunne opstå, lys blev sænket ned og illusionen om hvor man var, var virkelig god. I det hele taget var stykket nemt forståeligt og det er jo selvfølgelig også en børnebog. Det gjorde også, at der var ingen kedelige sekvenser, kun åben mund og store pupiller.
Jeg elsker at være i teatret og blive grebet, som kun en teaterforestilling kan gøre det. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på det kæmpemæssige arbejde jeg ved der er bag og alle det ting, der ser så naturlige ud, kan være noget af det hårdeste faktisk at lave. Samtidig tænker jeg også hver gang med længsel, at gid det var mig, der kunne få lov til at rive så mange mennesker med, at give andre den oplevelse og den der kunne tage imod klapsalverne med et ordentligt, hårdt arbejde i ryggen. Det ville jeg gerne kunne.
Her kan du se to af sangene(og høre hvor guddomligt Dina synger, samt aflure en god del af plottet, hvis man hører efter lyrics), audition til Dina og en trailer:
Se Mig I Øjnene - Dina
Skammerens Datter -titelsang
Trailer (+Skammerens datter -titelsang)
Audition

Skal du ind at se den?

LML
Johanne Skærbæk