torsdag den 18. oktober 2012

Folk i toget...(...)

Ja det er sikkert blevet udtrykt mange gange før, men åh gud. mig og min mor skulle, efter at have købt nye jeans og været i teatret, hjem med toget. Først kan jeg ikke komme ind i toget med min cykel sammen med min mor og toget kørte så med min mor. Hun stod så af og ventede på jeg tog det næste tog. Det næste tog var der selvfølgelig også proppet, men jeg kom da ind. En mand spørger 4 damer/piger om de ikke kan rejse sig, så der kan stå en barnevogn på barnevognspladsen og så der er plads til flere cykler i cykelholderne. De brokker sig straks. Den ene pige siger: "Jamen så skal vi jo stå op i 20-30 min" Døph mand. Manden svarer "Ja, men det er vi jo mange andre der også gør og hvis det gør at der kan være flere folk" De rejser sig dog og selvom de siger de heller ikke kan rykke sig væk, får de da også gjort det. Pigen, der forresten er usandsynligt grim, men det har nu ikke noget med sagen at gøre, brokker sig til sin mor og gentager højt indtil flere gange, at hun simpelthen bare bliver  sur over sådan noget. Manden siger så efter noget tid, hvor jeg også har forklaret min mor hvad der er sket og måske sagt en smule højt, at de var latterlige: "Altså du må godt sidde her(Han sidder på de opslåede sæder ved sin cykel) hvis det er så stort et problem" Hun vender sig om og siger: "Nej tak" "Nå det lyder bare som om du bliver meget sur over det." Så tiede hun stille lidt. Dog går der ikke lang tid før hun begynder at sige ting som: "hvem har tisset på hans sukkermad", "Han fik vist det forkerte ben ud af sengen" "Skal vi gå ned i en af de glade kupéer." Jeg tænker bare, mens jeg griner i mit stille sind: "Omg omg omg bitch, du er latterlig."
Lidt senere, da de er forsvundet ned i en af de 'gladere kupéer', kommer en dame ind med sin cykel. Hun står der noget tid, indtil hun til sidst kæmper sig igennem de mange cykler, mennesker og barenvogne, ned til en af de bagerste cykelholdere. Her står en en der meget vel kunne ligne en bedstefar, som har været i Tivoli med sine 2 børnebørn hele dagen, med en klapvogn. Hun siger: "kan du ikke rejse dig, så jeg kan få den plads der." Han svarer "Jamen jeg kan jo ikke være her." "Nej så må du jo gå ind i en af de andre kupéer." Whut? Du stod da fint der med din cykel, hvor du var dame og det er da nemmere at have en cykel med ind i en anden kupé, end det er at have en fyldende barnevogn/klapvogn. Manden får dog flyttet sig og damen får sat sin cykel ind. Fair nok, der er jo plads til den, men hun siger ikke tak. Uhhf. Sådan noget kan godt få mit pis lidt i kog. Damen har tilsyneladende absolut ingen problemer med at stå eller noget som helst, så hvad var problemet, med at stå med sin cykel. Åh gud.
Ja nu bitcher jeg selvfølgelig over bitches der er bitchede, meeeeeen det er absolut muligt at give plads til hinanden, være høflige og venlige mod hinanden. Alle er trætte sidst på eftermiddagen og jeg tænker tilbage på en anden gang jeg var med toget og havde min cykel med, hvor jeg også kom til at ramme myldretiden. Der var folk simpelthen så rare og venlige. En mand tog endda sin cykel og vendte den så den stod lodret, folk formåede at give plads til en kørestol kunne komme ind og alle var super gode til at skifte ud og nærmest lege menneskelig tetris uden brok, kun velvilje, med hvordan man kunne stå til mindst gene for andre. Top dollar, så bliver en lang togtur i stedet en god oplevelse af andre mennesker.

Har du oplevet lignede ting med den offentlige transport? :)

LML
Johanne Skærbæk