søndag den 16. september 2012

De voksne efter pigerne og drengene


Jeg har lige kigget i Kristeligt Dagblads tillæg: Efterskoler 2012. Her faldt jeg meget hurtigt over en artikel med navnet: ”Regler skaber trygge rammer.” Jeg læste at på Nislevgaard Efterskole er der ingen rygning, alkohol eller stoffer og så skal man overholde nattetiderne. Til det kunne jeg ikke andet end at tænke: ”Selvfølgelig.” Det er nogen regler der vist er på alle efterskoler efterhånden. Og med god grund. Men da jeg så læste en smule videre, fandt jeg grunden med overskriften. På efterskolen på Fyn, er det også forbudt at have sex og besøge hinanden på det andets køns værelser. Mange andre efterskoler, end Nislevgaard deler disse regler. Men til det kan jeg næsten ikke andet end at blive forarget og se ingen grund med det.
Jeg er selv tidligere elev på en efterskole, hvor drenge og piger bor blandet på samme gang og har fri adgang til hinandens værelser fra morgen til kl. 10 om aftenen – samt sex med hvem og hvor man i teorien har lyst. Efterskolen jeg gik på i skoleåret 11/12, hedder Faxehus Efterskole. Det er en efterskole der bygger på et politisk og bæredygtigt grundlag med få regler. Der er dog nogle få regler der skal overholdes: ingen rygning, ingen stoffer, ingen alkohol, overhold tiderne og vær en god kammerat. Disse få regler mener skolen dækker det der gør, at man får et godt efterskoleår og sikre en god tilværelse for alle. Regler udover disse har ikke været nødvendige ved det, at det er meget op til eleven selv om han eller hun mener at det er ansvarligt overfor sine medkammerater og med tanken om hvad der kan komme ud af det man gør. Disse få regler der så er, har eleverne stor indflydelse på. Faxehus ønsker at skabe et selvstændigt og demokratisk menneske. Lige præcis dette har jeg selv kunnet mærke ved mit år på skolen. Jeg er blevet god til at argumentere for en fornuftig sag og jeg kan selv tænke. Et enormt vigtigt grundlag for unge synes jeg. Og et grundlag man burde få skabt på lige netop en efterskole, hvor rammerne er til det. Vi, som unge voksne, er på vej ud i samfundet, hvor vi skal til at tage holdninger om vores egen fremtid og møde ”det virkelige liv”. Det er noget så uendeligt mange voksne snakker om; de unge, uansvarlige mennesker, der har ingen fornemmelse for hvad ”det derude” har at byde på. Men samtidig er det de voksne der sætter et væld af regler op og dermed får skabt en tilværelse for den unge, hvor lige præcis holdninger til sit eget, samfundets og andres liv er lige meget – fordi det er givet for dem. Samtidig har jeg selv set hvordan regler er blevet sat op for forældrenes skyld, for forældrenes sikkerhed til noget de i grunden ikke har et ordentligt, realistisk kendskab til. Som forstanderen fra Nislevgaard så fornuftigt og ansvarligt udtrykker om reglen om ingen sex: ”Et andet argument, som jeg tror alle forstår, er, at vi ikke vil sende unge, gravide piger hjem til forældrene.”
Vi er i en alder, hvor alt skal udforskes og udfordres. Os selv og det omkring os. Og det skal vi nok finde en måde at gøre på. Som forstanderen også udtrykker, prøver de på Nislevgaard Efterskole, at skabe trygge rammer i et ellers nyt og usikkert miljø. Jeg ser det bare ikke som en del af trygge rammer, at fratage sig ansvaret for den unges udvikling. Der er nogle ting som alle, også jer forældre derhjemme, har været igennem, der skal prøves og findes ud af. Her er sex, kærlighed og venner en del af det. Så hvorfor er det, at de på Nislevgaard – og mange andre efterskoler, forbyder noget naturligt og sætter denne falske tryghed op overfor forældrene, når man i stedet kunne hjælpe og guide de unge til at forhindre de situationer de nødigt vil komme i. Hvorfor ikke i stedet give de unge et trygt og ordentligt sted at gøre det, samt have visheden om at vi unge efterhånden godt ved hvordan man beskytter sig imod uønsket graviditet? Jeg ville sige det ville skabe trygge rammer at lade den unge vide at det og dem er okay og at give os ansvaret om at vi godt selv kan tage stilling til om vi er klar og har lyst eller ej med støtte fra skolen og vennerne. Efterskole er lige præcis, det sted som er skabt til at kunne skabe en ungs identitet og give svar på nogle af alle de spørgsmål om livet, der er.
Der bliver skabt et totalt forkert billede af, at piger og drenge åbenbart skal være sammen udelukkende for at hore. Lise må selvfølgelig gerne være sammen med Marie, men så snart det kommer til Kasper. Så ja, så er vi ude i det ene og det andet og hvad gør de nu ikke sammen? Ja det kan i hvert fald ikke være nogle ordentlige ting, når nu det er en dreng og en pige sammen. Det er som om vi i vores samfund og i vores små hjem er bange for hvad lille Lise nu også gør med Kasper. Og derfor skaber en falsk tryghed. Men hvad hvis Lise slet ikke gør noget?
Jeg har selv oplevet de stærke fordomme der er mellem piger og drenge. Den forventning om at hvis man er sammen med en dreng, så skal man være kærester eller have noget sammen.  Der ryger derimod ikke en eneste tanke forbi, når det er en pige og en pige der går sammen.
Nislevgaard hævder også at reglen er for at man ikke kan krænke sin værelseskammerat. Men hvad blev der af de homoseksuelle? Det er ikke noget der er taget stilling til i denne regel, der skal forhindre lige præcis det der også sagtens kan ske mellem en to med samme køn. De må frit bo på værelse sammen med andre af dem, de måske kan være seksuelt tiltrukket af, samt ”krænke” deres værelseskammerat med deres udfoldelser. Så her vil jeg igen sige at forbuddet ikke kan bruges til noget og i stedet vende mig mod Faxehus´ regel om at være en god kammerat.
Man bør tage sit ansvar som en god roommate og det omhandler lige så meget om det at have en kæreste på værelse, som alle de andre aspekter af det at have en sambo.
Også fordi det, at man kan være
seksuelt tiltrukket af et andet menneske, betyder ikke, at man er det. Jeg har lige så mange venner, som jeg har veninder. Ofte føler jeg mig næsten bedre tilpas sammen med drengene og det gør jeg uden at have det mindste seksuelle forhold til dem. Men vi er kommet så langt ud i samfundet, at det ikke er muligt at være venner med en af modsat køn. Det at have en god ven, afhænger ikke af kønnet, men om det man har sammen. Vi er derfor også gået så langt på Faxehus, i forhold til andre efterskoler, at man i weekenderne må sove dreng-pige, med de samme regler som soveregler for pige-pige og dreng-dreng.