tirsdag den 15. november 2011

Privatliv på en efterskole

Det man ofte overvejer, inden man tager på efterskole, er: "Har man ikke brug for bare at være alene engang imellem og hvad gør man så?"
Det vil jeg så prøve at svare, så godt jeg kan, på:
Jeg har altid haft nemt ved at være sammen med mennesker og acceptere at alle kan være lidt småirriterende engang i mellem. Men jo, selv jeg kan blive træt af der hele tiden er folk omrking en, selv når man sover. Nogle gange, især i starten kan man have brug for også bare at fordøje alt det der sker. Og det er her jeg elsker at folk har så meget respekt for hinanden. Hvis man ligger og sover eller bare slapper af i sengen, ringer til en ven eller siger at man bare liiige har brug for... Så er det bare helt okay med folk. Min roomie er endda ofte så sød, at sige til andre de skal gå ud eller lignende. Der er også en vis klarhed om, at hvis man ser nogle gå ned til stranden, så er det fordi de har lyst til at være alene og så lad dem gøre det.
Så hvis du selv skal på efterskole, er det ikke noget du skal bekymre dig om. Nogle gange kan du måske være ved at brække dig over det, men mulighederne for at være alene er gode.Det er vigtigt, at du har en du kan vise dine følelser og afreagere overfor, ellers risikere du bare at det går ud over andre og du går og vrisser, fordi du har en dårlig dag, selvom vedkommende måske ikke har gjort noget. Og hvis du ellers forsøger at snakke og være så åben som som muligt om tingene, så holder du det også nemt på et minimum.  Du kan også løbe en tur, tage et bad, gå på toillettet, læse, tage musik i ørerene eller se en film. Sørg for  få afstresset og ikke kun være sammen med de samme mennesker. Udnyt weekenderne. Og så sker der nok heller ikke noget ved at du tager en enkelt sygedag. Men sssh det har jeg ikke sagt ;)

LML
Johann Skærbæk