tirsdag den 15. november 2011

Venner for livet

"Når du går et år på efterskole, får du venner for livet"
Også selvom jeg ikke har været her året ud, så kan jeg kun være enig. Du lever konstant sammen med disse mennesker og kan ikke undgå at de ser dig i alle situationer og at du snakker med dem om stort set alt. Så de bliver nærmest en naturlig del af livet og jeg er overbevidst om at de vil holde, når jeg stopper her og tager videre.
Det der er med efterskoler, er at vores hjem og baggrund er så langt væk. Her bor Luna ikke sammen med sin mor i Slagelse. Nej hun bor inde ved siden af sammen med Ida og det gør hun i alle situationer. Og det gør også at det gør det muligt at være venner med 'de lidt skæve' og dem der bor laaaangt væk. Det er her vi bliver konfronteret med mennesker, der ikke har det ligeså let som en selv eller måske nogen som har det meget bedre end selv eller i hvert fald anderledes. Det er her vi kan være sammen med mennesker, som har totalt modsatte meninger end en selv. Selvom det er dybt irriterende år de bliver ytret, er kærligheden og alt det andet vigtigere her. Det gør ikke så meget om du aldrig pjækker for en time, hvorimod din ven gør det med alt han ikke gider. Og det gør ikke så meget om du hellere vil spise en god middag, end at ryge en joint nede på hjørnet. Det gør heller ikke så meget at du er enebarn, bor med dine forældre og at din roomie så har mistet sin mor og har 4 søskende. Fordi på efterskolen er du en del af den samme familie og de samme forældre. Det vigtige er efterskolelivet.
Og her er det, at venner for livet for en anden betydning.  Efterskolen kan give nogle venner, der afgør, hvordan dit liv kan  komme til at se ud. Det er blevet gjort klart for mig, for nylig. Mange ryger på efterskolen og bliver sendt hjem. Og jeg er ikke sur på efterskolen, over de blev sendt hjem for at ryge, for det er en regel og så må man tage konsekvensen. Men den ligger i at mange ryger fordi de har det dårligt. De kører sit liv på tjald og andre sjove sager. Og det går desværre ned af bakke for mange. Og det kan efterskolen der redder dem. Det er nu 'venner for livet' og baggrunden spiller ind for dem og os. For som jeg snakkede om, så er baggrunden lige meget her. Ens ven kan komme fra den hårdkogte del af Vesterbro, hvorimens jeg kommer fra en villa i Køge. Allerede der kan i måske se en forskel. Forskellen er fordelen, det er her ens sikre, stærke, trygge baggrund skal bruges til at overbevise vennen om, at livet er det hele værd. Det er her vi skal være vennens 'ven for livet'. Så snart vennen rækker ud og siger: "Jeg har det virkelig skidt og jeg stoler på dig", det gør at vi kan hjælpe vennen og det vil vi gøre.
Det er måske lettere sagt end gjort, men det er efterskole det her og jeg tror på det lade sig gøre, bedre her end nogle andre steder. En god portion kærlighed, fællesskab, gode oplevelser, kommunikation og forståelse. 
Ønsker jer alt det bedste og sender en god portion kærlighed ud til alle lige meget hvor du kommer fra!
LML
Johanne Skærbæk