søndag den 23. december 2012

Le juleaften ala Jensen

Så er det juelaften i morgen. Denne dag er nok bedre kendt som 'lille juleaften' og det må man jo næsten skulle lave et blogindlæg om. I morgen drager vi hele vores lille standard-familie til Holbæk til famse og farfar efter frokost. Der vil vi møde min fars brors familie og juleaften kan gå i gang.
I aften har jeg kreeret sushi igen, igen og mine forældre forguder det og det er jo rart nok ;) Dagen er gået delvist i selskab med Harry Potter og et enkelt afsnit af Matador.
Så nu er jeg klar til at tage fat på juleaften i morgen. Der skal spises og der skal komme de sædvanlige kommentarer fra min farmor: "Kan du ikke lide maden? Skal du ikke have noget mere?" "Og nej farmor det skal jeg ikke. Jeg har allerede spist halvdelen af fadet, ellers tak, det smager ellers godt, men jeg kan simpelthen ikke spise mere." Sådan noget i den stil bliver mit svar. Og så skal vi lige sidde lidt længere og mit indre dampbarn kommer frem i mig, så jeg sidder uroligt på stolen, indtil risalamanden kommer på bordet og mandlen er fundet.
Derefter sidder 'de voksne' lige lidt længere og vi 4 børnebørn fordeler os i stuen. To ser fjernsyn og bliver bedt om at skrue ned og to læser eller lignende. Så kommer vi til at tage et par ture rundt om juletræet. Min 87-årige farfar sidder og klukker lidt i en stol og vi nynner med på et par sange vi ikke rigtig kan. Så er der en der leder os rundt i det lille hus til 'nu er det jul igen'. Derefter deler 'børnene'(vi er alle over 17) gaver ud og der kommer de obligatoriske kommentarer og udbrud: "Ihh er den til mig?" Ja, så sandt det er den sørme. Så åbner den yngste én pakke, så den ældste osv. Og på et tidspunkt er alle gaver åbnet og alle sidder med en glad, men også halvtom følelse over alle de gaver, der straks kan tages i brug eller måske skal byttes. Så er der kaf´ og noget mere sukker og noget. Så er den dag ellers gået og det var juleaften.
En dag med høflighed, stilhed når ens farbrors DF-menninger bliver luftet, kedsomhed og fedtet, dansk mad i overældende strømme. Men jo selvfølgelig, selvfølgelig er det hele ikke det rene kattejammer! Det er en hyggelig aften, man bliver glad af at give sin gave og modtage, risalamande er virkelig godt og smilene og grinene er ikke alle falske.
Næste dag venter julefrokosten med hele Jensen-familien. Dagen efter, 2. juledag, er der julefrokost hos os med Skærbæk-familien. Næste år skifter det, så juelaften er med Skærbæk og julefrokost 2. juledag er med Jensen. Jeg må ærligt indrømme, at jeg er noget vildere med at holde den med Skærbæk familien og sådan vil det vist altid være :)
Glædelig jul allesammen! Må I alle have en deeeejlig jul!

LML
Johanne Skærbæk